rondreizen - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Ingrid Dool - WaarBenJij.nu rondreizen - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Ingrid Dool - WaarBenJij.nu

rondreizen

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

19 September 2014 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

He hallo,

Inmiddels zijn we in oudtshoorn na 3 dagen knysna, hiervoor zijn we nog in st. Lucia en swaziland geweest.

De rit naar Swaziland was 420 km en duurde ongeveer 7 uur. Onderweg zijn we weer 3 keer aangehouden door de politie. Inmiddels in totaal 5 keer; 1 keer dus iets te hard gereden, 2 keer rijbewijs controle, 1 keer controle of we vlees uit het krugerpark mee hadden genomen, en 1 keer reed ik dus schijnbaar over verdrijvingsvlak. Ja de strepen zijn hier soms zo weggevaagd maar Hun weten precies waar t Ooit gezeten heeft. Dus ik werd aan de kant gezet, boete van 2000 rand, dat is ongeveer 180 euro. Maar moeilijk moeilijk, als ik nog langs het politie bureau moest zouden we zo laat aankomen in Swaziland. Dus Naja, ik mocht ook wel 600 rand betalen direct aan hem. Ongeveer 50 euro. En dan zou ik de rest een andere keer betalen, want ik had geen zuid Afrikaans rijbewijs enzo. Dat vonden wij niet zo'n goed idee, dat is dus even niet hoe het werk. Ik kwam met het idee om de ambassade even te bellen. Ik heb gewoon internationaal rijbewijs ook. Ik weet niet wat het met hem deed, maar toen ik dus over de ambassade begon mochten we doorrijden: rijd voorzichtig he! Ja meneer wees maar niet bang.

Later echt vlak, vlak voor de grens werd er ineens wat aangegeven met grote verkeersborden, en ik kende deze borden even niet meer, met rood en witte vlakken. Dus wij dachten dat dit met de grens te maken had en het werd steeds meer aangegeven, ook groot op de weg geschilderd enzo. Dus wij dit volgen, zit er ineens een helling naar beneden in, ik nog remmen maar het was al te laat. Daar stonden we Stil in een grote bak grind, en vast ook; we kwamen er niet uit. Bijna gelijk kwamen er vier Afrikaanse jongens aangerend in de leeftijd van 13-24 jaar ofzo. Echt oprecht wel vriendelijk: don't worry, it happens often/daily, we take you out, we are happy when you are happy.
Oke dan prima, als wij hier maar uitkomen, dus hun die auto optillen en wij steeds op hun instructie beetje gas geven, stenen onder de voorwielen etc. (Het zal me dus niets verbazen als die jongens staan te wachten dat dit gebeurt en hier gewoon hun geld mee verdienen door de fooitjes) Ondertussen stond de politie verderop toe te kijken, kwartier later waren we uit de grindbak en waren wij dus ook super blij. Avontuur weer, jongens een fooi gegeven en we konden weer verder.
Deze grindbakken zijn dus voor vrachtwagens die hun remblokjes kwijt zijn, wat ze in Swaziland dus ineens aanleggen. Hadden we in heel zuid Afrika nog niet gezien, en later dacht ik wel: geloof dat ze dat in Italië met dezelfde borden aangeven. Hahaha...

De grens over: eerst zuid Afrika uit, dan Swaziland in, overal stempels halen enzp. Uiteindelijk na 4 loketten, 8 mannetjes, totaal 8 stempels ofzo, waren we in Swaziland. Heel verschil weer, de wegen zijn weer anders geregeld, gewoon met een afrit enzo. In zuid Afrika had je soms gewoon ineens een kruispunt in een weg waar je 120 mag, doen ze niet moeilijk over.

We zijn drie dagen in Swaziland geweest in 2 lodges. Beide favoriete plekjes van prins Bernhard, bij de eerste lodge stond nog een grote foto van hem en heel veel info over prins Bernhard. Bij deze lodge mochten we 's avonds in het donker de bushbabys voeren, kleine soort aapjes ofzo en die geef je dan stukjes banaan. Dat eten ze uit je handen, was echt heel leuk.
De tweede lodge bleven we 2 nachten, dit was weer een lodge met allemaal safari's, de eerste om 6 uur 's morgens met een open jeep, dan om 9 uur een bushwalk dus lopend met een ranger en om 4 uur weer 1 met een jeep. De laatste dag mochten we om 6 uur 's morgens ook lopend als je dat wilde. We kwamen tijdens deze safari's dicht bij de neushoorns, ook 1 met een baby van twee weken oud.

Bij deze lodge werkte ook een man met een vriend in nederland (een jongen die ooit vrijwilligerswerk heeft gedaan daar), dus die man vroeg aan ons: jaaa my friend lives in holland, his name is raymond. Wij: ooooh nice, but we dont know him. Hij: ooh, beetje verbaasd. Wij: er wonen ongeveer 17 miljoen mensen in nederland. Hij weer: oooh really???

Zeer regelmatig kom je in contact met mensen die echt geen of weinig idee lijken te hebben over de wereld ofzo? Niet erg, maar heel verbazkngwekkend.

'S avonds na het eten gaan ze bij deze lodge een traditionele dans opvoeren. Echt heel leuk is dat! Hebben we dus ook 2 keer meegemaakt. De tweede avond moesten we meedansen, wat we ook gedaan hebben.

Na swaziland hebben we 2 dagen in st. Lucia gezeten, voor het eerst naar het strand in afrika en ook op bootsafari geweest. Toen ook heel dichtbij de nijlpaarden gekomen.

Na st. Lucia naar knysna met ook een binnenlandse vlucht enzo. In ksysna hebben we het erg naar ons zin gehad. Silke vindt paardrijden erg leuk, dus dat gingen we daar ook doen. Ik ben hier minder kapot van, maar heb het wel gedaan hoor, gerend en alles met dat paard. Ik heb ook een bungee jump gedaan, de hoogste ter wereld (216 meter). Dit was super vet, de fotos staan op usb dus die kan ik jn december toevoegen. We zijn ook in het olifantenpark geweest, daar hebben we olifanten geaaid, gevoerd en erop gereden. Ook hier zijn hele mooie fotos gemaakt maar die staan op cd, dus volgen ook later. De skydive ging ivm de harde wind niet door, maar dat kan ook in Kaapstad dus wordt vervolgd.

Nu zijn we dus in Oudtshoorn, morgen naar de struisvogelfarm.

Kortom we vermaken ons prima!!!

Ciaaoooo, baie dankie,
Ingrid en natuurlijk ook van Silke

• 24 September 2014 - 18:00

Anneke:

Hoi Ingrid,

wat leuk om te lezen! Ik heb je adres doorgekregen van Femke.

Veel succes en plezier!!
    Anneke