De eerste week - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ingrid Dool - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ingrid Dool - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

08 September 2014 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

He hallo iedereen die het leuk vind om mee te lezen,

Precies een week geleden zijn Silke en ik vertrokken naar Zuid-Afrika voor onze mooie rondreis en ik uiteraard ook om vrijwilligerswerk te doen in Kaapstad en Elandsdoorn.

Maandagavond kwamen we aan op Johannesburg en sliepen we 1 nacht in een hotel bij het vliegveld. Dinsdag zijn we met onze huurauto naar de lodge in Groblersdal gereden.

Wat hier gelijk opvalt is hoe vriendelijk de mensen zijn, altijd vragen hoe het met je gaat. Ze lachen Altijd. Ondanks dat de meeste mensen hier veel minder hebben dan wij hoor je ze niet klagen.

Uiteraard ook de sloppenwijken langs de weg. Ik kon ze van tv, boeken, plaatjes. Maar als je ze zelf echt ziet voel je er nog meer bij.

Groblersdal dus. Vlakbij Groblersdal ligt Elandsdoorn, daar is de kliniek die opgericht is door Hugo Tempelman en zijn vrouw Liesje. Daar zijn we woensdag wezen kijken en zijn we rondgeleid. Het was echt super indrukwekkend. Wat ooit begonnen is als een kleine medische kliniek, is uitgegroeid tot een groot project met nog veel meer gezondheidszorgfaciliteiten. Er is onder andere ook een onderzoekscentrum, waar ze onderzoek doen naar een preventiemiddel voor aids, een crèche (preschool), social Workers om kinderen te begeleiden op school etc, huizen waar kinderen zonder ouders begeleid worden om zelfstandig te wonen, begeleiding van tienermoeders, speelpleinen, sportschool en zo door. Het doel is preventie van aids/hiv, behandeling van mensen met aids/hiv die ook echt ziek zijn en behandeling van stabiele patiënten. Dit streven ze dus na met de faciliteiten die ik al benoemde, een compleet plaatje wat ik dus zo mooi en indrukwekkend vind.

We zijn deze dag rondgeleid door een lieve vrouw: routh, een social worker in dit project. Zij nam ons overal mee naartoe.
De medische kliniek is hier echt wel mooi, compleet met een couveuse, rontgenruimte en behandelkamers. hopelijk lukt t om een paar foto's te plaatsen.
In de preschool waren de kinderen erg enthousiast, super leuk was dat, komen gelijk op je afgerend en willen graag op de foto! Ook hebben ze een aantal liedjes voor ons gezongen, een warm welkom dus. Aan t eind van de middag zijn we met routh en een leerling van de school wezen lunchen bij een buy&braai restaurant, we hebben lekker pap met vlees gegeten. Het vlees kies je uit en leggen ze daarna voor je op de bbq, pap is een witte brei van water en iets erin, een soort broodvervanger. Het was echt lekker.
Als het allemaal lukt ga ik hier ook nog 2 weken meelopen, ik kijk daar erg naar uit.

De rest van de week zijn we van lodge naar lodge getrokken. We zitten nu in de motswari lodge in het krugerpark. Hier gaan we twee keer per dag op safari, met een open jeep en twee rangers ;) Super vet hoor, we worden om 5 uur 's morgens wakker gemaakt, dan krijgen we een kopje thee en om 6 uur vertrekken we. We hebben al veel wilde dieren gezien, olifanten, Hippo's, giraffen, neushoorns, hyena, zebra's, impala's en nog veel meer. We moeten van big five alleen nog de leeuw. Echt fantastisch hoor. Nu liggen we aan het zwembad te chillen en gaan we weer even van de zon genieten.

Tot de volgende keer! Bedankt voor het meelezen, een reactie vind ik altijd leuk.

• 08 September 2014 - 13:06

Heidi:

Leuk om zo jullie verhaal te lezen. Veel plezier daar nog en ik kijk uit naar t volgende verhaal.

• 08 September 2014 - 13:14

Karin:

Heel veel plezier! Hopelijk ga je nog veel moois zien en doen Ingrid! Succes!

• 08 September 2014 - 13:24

Sabine:

Klinkt goed innie! Heel veel plezier nog!

• 08 September 2014 - 14:14

Annemiek:

Hoi Ingrid en Silke

Leuk om te lezen! Wat een beleving allemaal.
    Ik herrinner me nog hoe het bij Hugo was daar. Mooi project he wat hij heeft opgezet. Is inmiddels alweer 8 jr geleden dat ik daar was, want Vic was nog een baby. Was het druk in de kliniek zelf?
    En wat een geluk dat jullie al 4 van de 5 van de big 5 gezien hebben. Hoe was t in kruger? Veel gezien? Soms zie je daar zo weinig, maar als je een beetje geluk hebt kan je ook daar mooie dingen tegenkomen.
    Wens jullie veel plezier in motswari, fantastisch plekje daar!!!!
    Geniet ervan!!! Groetjes annemiek

• 08 September 2014 - 15:07

Janneke:

Gaaf Ing! Ik ben heel benieuwd naar de foto's!!
    Geniet lekker!

• 08 September 2014 - 15:23

Adeline:

Hoi zus, leuk verslag! Klinkt allemaal onwijs tof! Dikke kus adeline en jop

• 08 September 2014 - 15:37

Pappa/mamma Dool :

Hallo Ingrid en Silke,

Wat een genieten toch !!!!!
    Wij trekken er + 3 maanden voor uit om, als jullie zijn teruggekeerd, naar jullie verhalen en belevenissen te luisteren. En we(pap en mam) denken dat jullie dan ook veel geleerd hebben door jullie indrukwekkende ervaringen. Maar natuurlijk moeten/mogen jullie ook genieten!!!! Houd de balans dus goed in evenwicht allebei. Wij vertrouwen zeker op jullie inzicht en gezond verstand.( Zijn daar ook van die Tsjille broeken te koop Silke? Wij kijken iedere dag uit naar wat jullie beleven natuurlijk. En als er een foto bij wordt geplaatst zijn we helemaal blij. Dus dames, camera's in de aanslag en kieken maar!!!!
    Hartelijke groetjes,
    Pap en mam

• 08 September 2014 - 16:33

Annelie:

Hoi Ingrid,

Ik lees mee hoor want het is veel te leuk om zo je belevenissen te volgen! Zo te lezen genieten jullie volop.
    Heel veel plezier en groetjes, Annelie

• 09 September 2014 - 11:36

Anneke Van Hoek:

Wat superleuk om zo twee oudleerlingen te kunnen volgen op hun mooie reis.
    Ik geniet een beetje mee. Heb er zelf ook rondgereisd en (Zuid) Afrika zit sindsdien in mijn hart.
    Geniet ervan meiden
    groetjes van "juf"Anneke

• 09 September 2014 - 22:13

Wilco:

Hi Ingrid en Silke,

Heel leuk om ook jullie avonturen ook via deze weg te volgen. Ik zit aan de buis gekluisterd en wacht op de verdere verhalen en foto's.
    Enjoy!

Groet, Wilco